Gdziekolwiek się obejrzymy, nowoczesne elektroniczne technologie. Z biegiem lat, internet (w Polsce w ograniczony jeszcze sposób dostępny od 1995 roku) błyskawicznie się rozwinął. Wywiera teraz duży wpływ na różne dziedziny, wśród nich na sport.
Kibice na całym świecie pasjonują się nim, czytają informacje, artykuły, jak i oglądają materiały wideo z licznych zawodów, mistrzostw, olimpiad. Korzystają przy tym z różnych przeglądarek internetowych. Sport towarzyszy ludziom od zawsze i odgrywa bardzo istotną rolę w naszym życiu. Jednak każdy może postrzegać go w odmienny sposób, indywidualnie – dla własnego zdrowia, samopoczucia lub profesjonalnie – jako sportowiec. Aktualnie popularny jest tzw. zdrowy tryb życia, rośnie liczba osób świadomie dbających o sylwetkę, kondycję. Przybywa siłowni i klubów fitness. Niestety, duża liczba dzieci i młodzieży nie uczestniczy w ćwiczeniach fizycznych. Dzieje się tak m. in. dlatego, że – zamiast gry w piłkę nożną – wybierają gry komputerowe oraz surfowanie w internecie. Mimo wszystko, komputer i sieć wpływają na rozwój umiejętności społecznych, lepszą komunikację, dostarczają rozrywki i relaksu. Wspomagają również w wyszukiwaniu informacji na interesujące tematy, a jedną z najchętniej szukanych w sieci kategorii haseł jest sport.
Głównymi środkami przekazu informacji sportowych były do niedawna media tradycyjne, papierowe, telewizja i radio. Teraz coraz częściej odnajdujemy je zarówno w telefonach komórkowych, tabletach, na blogach, portalach internetowych. Grażyna Prokurat w artykule „Przemiany epoki internetu a sport” (Forum Bibliotek Medycznych 6/1 (11), 2013 rok) pisze, że „prawie połowa osób w grupie wiekowej 18-24 lat twierdzi, że smartfony i tablety zmieniły pogląd na oglądanie sportu. Transmisje w Internecie są teraz tak popularne jak tradycyjna telewizja. Ponad połowa konsumentów, jak pokazują badania, planowała oglądać sport, w czasie Igrzysk Olimpijskich w 2012 roku w Internecie. Większa widownia oraz transmisja online przyczynia się do popularyzacji nowych dyscyplin sportowych.”
Internet pozwala na jeszcze bliższy kontakt sportowców ze swoimi kibicami. Widzimy ich nie tylko na obiektach sportowych, dzięki różnym portalom społecznościowym (Facebook, Twitter, Instagram) podglądamy także ich życie prywatne. Zimowe igrzyska w Vancouver zyskały miano Pierwszej Olimpiady Twittera. Bardzo popularną formą takiego kontaktu jest też robienie tzw. „live” albo „Q&A”. To z pewnością wpływa na popularność i zwiększa zasięg w mediach.
Jedną z dyscyplin sportowych jest „e-sport”, czyli sport elektroniczny, w którym przedmiotem rywalizacji są gry komputerowe. W XXI wieku staje się on już coraz bardziej znany. W sieci znajdziemy dużo ćwiczeń fizycznych, które możemy wykonywać sami we własnym domu. W serwisie YouTube jest ogromna liczba kanałów z informacjami sportowymi. Sędziowie sportowi coraz częściej korzystają teraz z nowych technologii. W meczach piłki nożnej często używa się VAR, czyli systemu pomocniczego mającego na celu zapobieganie błędom popełnianym przez sędziego głównego i liniowych.
Technologie informatyczne i internet zmieniają podejście do sportu zarówno sportowców, jak i kibiców. Sportowcy są w stanie efektywniej pracować na swoje sukcesy, a kibice otrzymują zupełnie nowe emocje i wrażenia związane ze wspieraniem swojej drużyny.
Fot. https://www.nuevatribuna.es/articulo/varios/deporte-apuestas-deportivas/20190924180649166487.html
Dodaj komentarz