Mniej szkodzi, mniej pali

Na ulicach Poznania można spotkać wiele modeli autobusów, także z napędem hybrydowym.

Nie każdy może wie, że MPK testowało pierwszy taki polski pojazd, wyprodukowany w Solaris Bus & Coach w podpoznańskim Bolechowie w 2008 roku. Kolejne modele są coraz bardziej nowoczesne. Technologia hybrydowa, w bardzo wielkim skrócie, polega ona na zastosowaniu dwóch rodzajów silników: spalinowego oraz elektrycznego. W zależności od potrzeby, układ elektroniczny uruchamia jeden albo drugi napęd. Często spotykanym rozwiązaniem jest możliwość odzyskiwania energii elektrycznej w trakcie jazdy. Pozwala to na bieżąco doładowywać zestaw akumulatorów.

Niestety,  jak każda technologia, tak i rozwiązania hybrydowe mają swoje wady. Słabym punktem są same akumulatory. W początkowej fazie rozwoju były one duże, ciężkie i wolno się ładowały. Z czasem producenci, dzięki nieustannie prowadzonym badaniom, ograniczali ich rozmiar, masę i czas ładowania. Jest to szczególnie widoczne na przestrzeni minionych pięciu lat.

Poznański przewoźnik zdecydował się na zakup modelu Solaris Urbino 18 Hybrid, niskopodłogowego, przegubowego.  Jego konstrukcja jest dostosowana do obsługi tras miejskich. Według danych producenta z Bolechowa jednorazowo umożliwia podróż 140 osobom (47 miejsc siedzących oraz 93 miejsca stojące). Sercem pojazdu jest silnik Cummins ISBe5 – 250B (rzędowy, stojący, 6 cylindrów) współpracujący ze skrzynią biegów Alisson EV 50. Układ współpracuje z zestawem baterii niklowo-metalowo-wodorkowych NiMH o wadze 410 kg. Dzięki takim rozwiązaniom spełniona jest norma czystości spalin Euro V.

Poznańskie MPK, razem z pracownikami Politechniki Poznańskiej, wykonało badania porównawcze zużycia paliwa autobusu z napędem tradycyjnym i hybrydowym. Wyniki wskazały na spadek zużycia paliwa w granicach od 10 % do 18. Testujący Solarisa wskazują również na: redukcję emitowanego hałasu, rzadszą wymianę oleju silnikowego, zwiększoną żywotność okładzin i tarcz hamulcowych, zmniejszoną emisję szkodliwych substancji do atmosfery.

Zdjęcie: Zrzut ekranu strony MPK Poznań

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*