Szkoła Auto Skody co roku szkoli setki kierowców w Polsce i za granicą. Ośrodek doskonalenia techniki jazdy to miejsce, gdzie zarówno zawodowy kierowca, jak i początkujący dowiedzą się czegoś o bezpiecznej jeździe.
Zadaniem trenerów Szkoły Auto jest eliminowanie złych nawyków i błędów popełnianych przez kierowców. Posiadają oni certyfikaty ADAC Fahrsicherheitszentrum Berlin-Brandenburg, dzięki którym mają uprawnienia do przeprowadzania szkoleń w ośrodkach doskonalenia techniki jazdy w całej Europie. Rezultatem takich szkoleń ma być zmniejszenie liczby wypadków zarówno wśród kierowców, jak i pieszych.
Ośrodek doskonalenia techniki jazdy ŠKODA Autodrom Poznań – w jego skład wchodzi tor, na którym odbywają się szkolenia z bezpiecznej jazdy. Są na nim maty poślizgowe, szarpaki oraz wzniesienie i slalom. Kolejnym miejscem jest Skoda Auto Lab, gdzie kierowcy na własnej skórze doświadczają symulacji zderzenia i hamowania.
Prędkość i czas reakcji to kluczowe czynniki, które decydują o tym, czy uda się nam zatrzymać przed przeszkodą, czy w nią uderzyć. To jedne z pierwszych informacji, jakie otrzymują uczestnicy kursu. Jadąc 50km/h przy dobrych warunkach atmosferycznych i na suchej nawierzchni w całkowitą drogę hamowania wchodzi na początku: odległość, jaką pokonamy zanim samochód zacznie hamować, czyli nasz czas reakcji, następnie zadziałanie układu hamulcowego i dopiero drogę hamowania od momentu jego rozpoczęcia do faktycznego zatrzymania. Łącznie jest to 28,8 m, natomiast sama droga hamowania bez uwzględnienia tych czynników to 12,1 m. Należy zwrócić uwagę na to, że droga ta będzie się wydłużać, kiedy będą opady atmosferyczne, śliska nawierzchnia czy mgła; może wtedy nawet wzrosnąć dwukrotnie . Dodatkowo przeciętny czas reakcji wynosi około 1 sekundy. Wyćwiczeni kierowcy mogą robić to szybciej, nie ma na to reguły. Dlatego tak istotne jest bycie wypoczętym w trakcie podróży, bo czasami każdy metr może uratować nam życie.
Drugą istotną sprawą jest pozycja za kierownicą i hamowanie awaryjne, przy których większość kierowców ma złe nawyki. Większość kierowców siedzi tak, aby było im wygodnie. Problem w tym, że odległość fotela od pedałów powinna być taka, aby noga po wciśnięciu hamulca, była nadal lekko ugięta. Pozwoli to na „kopnięcie” hamulca z bardzo dużą siłą, a nie zaparcia się na nim. Z tego samego powodu fotel powinien być pod kątem 90 stopni, a łopatki powinny przylegać do oparcia, bo wtedy łatwiej nam operować kierownicą i nie balansujemy całym ciałem.
Kiedy pojawia się zagrożenie na drodze, kierowca powinien jak najszybciej zareagować. Gdy mamy do czynienia z hamowaniem awaryjnym, należy jak najszybciej „kopnąć” hamulec oraz sprzęgło. Taka reakcja spowoduje jak najszybsze rozpoczęcie hamowania z maksymalną siłą oraz rozłączenie silnika. Hamulec i sprzęgło trzymamy wciśnięte aż do zatrzymania pojazdu. Jeśli nie zastosujemy się do tych zaleceń możemy spodziewać się, że samochód wpadnie w poślizg.
Fot. archiwum Skoda Auto Szkoła
Dodaj komentarz