R. Sikorski i Ł. Warzecha

Większość polityków prowadzi konta nieprofesjonalnie i kopiuje treści z innych mediów, natomiast dziennikarze pozyskują newsy na potrzeby codziennej pracy zawodowej – pokazują badania portalu Twitter przeprowadzone przez studentkę kulturoznawstwa Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej.

Twitter jest trzecim najpopularniejszym portalem społecznościowym w Polsce. Lidia Rudzińska, studentka kulturoznawstwa w SWPS, postanowiła zbadać polską przestrzeń tego mikrobloga. Przeanalizowała profile najbardziej aktywnych i najpopularniejszych użytkowników Twittera. Najbardziej aktywną grupą są politycy i dziennikarze. – To zadziwiające wyniki, ponieważ tam gdzie serwis jest najpopularniejszy, czyli w Nowym Jorku, San Francisco i Tokio, najchętniej obserwowani są celebryci, np. muzycy i aktorzy – mówi autorka badania. – W Polsce ten portal utożsamiany jest
z narzędziem zawodowym i traktowany jako rodzaj branżowego komunikatora, dlatego najczęściej udzielają się tu politycy i dziennikarze – dodaje.

– Te pionierskie badania mówią nam sporo o Polakach, np. dlaczego głównie politycy i dziennikarze używają tego medium, w dodatku w nie najlepszy sposób. Co z celebrytami, którzy powinni królować w tym miejscu? – komentuje prof. Wiesław Godzic, medioznawca SWPS. – Medioznawcy lubią mówić, że Facebookowe społeczności komunikują się w czasie przesuniętym, podczas gdy tweetujący mówią o tym, co zdarza się teraz, w tej chwili.
Ci ostatni nie tworzą żadnej społeczności, ale każdy z nich wykrzykuje do nie-wiadomo-kogo, szczególnie wtedy, gdy ma obserwujących setki i tysiące – dodaje prof. Godzic.

Analiza profilów polityków dowodzi, że większość z nich prowadzi konta na Twitterze w sposób nieprofesjonalny i nieudolny, traktując to medium jak zwykłą bazę linków. Poprzez kopiowanie treści zamieszczonych w innych portalach skutecznie zniechęcają obserwatorów do śledzenia ich profili. Konta oparte wyłącznie na linkach akceptowane są jedynie w przypadku mediów tj. CNN, TVN24 czy Gazety Wyborczej. Od osób publicznych użytkownicy wymagają bardziej personalnych komunikatów. Badania pokazały, że niektórzy z nich prowadzą swoje profile na światowym poziomie, co przynosi im wymierne efekty, tj. większa liczba cytowań w mediach. W Polsce najbardziej aktywnymi politykami na Twitterze są Radosław Sikorski, Waldemar Pawlak i Janusz Palikot.

Drugą najbardziej aktywną grupą na polskim Twitterze są dziennikarze, którzy wykorzystują go jako kompendium wiedzy np. o nastrojach społecznych i profilach psychologicznych internautów. Najbardziej aktywnymi dziennikarzami są Łukasz Warzecha, Konrad Piasecki i Marek Magierowski.

– Twitter wciąż pozostaje miejscem swobodnej wymiany zdań, w przeciwieństwie do Facebooka, gdzie publikowane przez polityków i dziennikarzy treści mają najczęściej charakter oficjalny – twierdzi L. Rudzińska. – Tweety osób publicznych bywają niecenzuralne, osobiste lub niezgodne z ich oficjalnymi, publikowanymi w mediach stanowiskami. Intymna atmosfera i wolność wypowiedzi panująca na mikroblogu jest jednak jedynie pozorem, publikujący są bowiem pod ciągłą obserwacją innych mediów – dodaje autorka badania.

Badanie polskiej wersji językowej portalu Twitter zostały przeprowadzone w okresie styczeń – czerwiec 2012 r. Wyniki zostały opublikowane w ramach pracy magisterskiej „Twitter jako nowe narzędzie komunikowania społecznego” pod opieką naukową prof. Wiesława Godzica na kierunku kulturoznawstwo w SWPS.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*