Area infinita współgrała z widzami

Szczeciński Dom Kultury 13 MUZ był miejscem drugiej edycji Festiwalu Sztuki Digitalnej Digital-ia.09. Prezentuje on szeroko pojętą sztukę cyfrową. Wydarzenie unikatowe, jedyne tego rodzaju w kraju.

Artyści zaproszeni na festiwal reprezentują rozmaite dziedziny sztuki. Ich działania są powiązane, wynikają lub nawiązują do postępu technologicznego, nowych mediów czy inspiracji wynikających z twórczości audiowizualnej. Program został podzielony na: Pracownię dźwięku, Laboratorium obrazu oraz Strefę akcji. Jednak ma to znaczenie głównie orientacyjne. Każdy z artystów przekracza i synkretyzuje różne gatunki, więc nie sposób zakwalifikować konkretne projekty do danego nurtu sztuki.

Głównym wydarzeniem festiwalowym, a zarazem motywem przewodnim, było seminarium naukowe Teoria w praktyce. Praktyka w teorii. Co ciekawe, spotkanie równolegle odbyło się w second life, czyli świecie wirtualnym oraz w Sali Kominkowej 13 MUZ. Przedstawiało m. in. zagadnienie samplingu (wykorzystania np. utworów muzycznych powstałych wcześniej) we współczesnej sztuce czy polipoezji – poezji w Internecie.
Interesujące projekty przedstawił Ksawery Kaliski – obiecujący, młody, polski artysta multimedialny. Jego instalacja Area infinita współgra z widzami. Poprzez włożenie rąk w specjalne okręgi działające na fotokomórki, na dwóch wiszących obok siebie materiałowych kokonach, wyświetlają się postaci w różnych pozach.

W ramach Pracowni dźwięku odbyły się koncerty formacji MorF, Ben Zeen oraz Micro Orchestra. Wszystkie grupy eksperymentują z dźwiękami i instrumentami w sposób unikatowy.

Duże zainteresowanie widzów wzbudziły pokazy filmów wyprodukowanych przez firmę Platige Image – specjalistów od efektów specjalnych. Były to głównie projekcje filmów Tomka Bagińskiego. Wśród nich najnowszy „Kinematograf”, za który jest on ponownie nominowany do Oscara.

Sztuka cyfrowa, którą prezentują Digital-ia ciągle ewoluuje i zmienia się pod wpływem nowych technologii i technik. Dlatego też, jak mówi Katarzyna Hałaczkiewicz – główny koordynator festiwalu, niezwykle bogaty i ciekawy program tegorocznej edycji, a także spore zainteresowanie odbiorców powodują, że 13 MUZ nadal pilnie obserwuje kierunki rozwoju sztuki digitalnej z myślą o przyszłorocznej edycji, której zarys już powstaje.

Informacje o tegorocznej edycji festiwalu można znaleźć na stronie www.digitalia.13muz.eu

Fot. Ela Polcyn

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*