Już od 175 lat istnieje linia kolejowa między Berlinem a Frankfurtem, na której od początku panuje duży ruch pociągów. W ramach seminarium Viadriny oraz projektu euroregionalnego „RE 1 i stacja kolejowa we Frankfurcie nad Odrą jako węzły transportowe w kontekście polsko-niemieckim” odbędzie się cykl wykładów na temat znaczenia kolei w przeszłości i obecnie ze szczególnym uwzględnieniem polsko-niemieckich powiązań.
Następujące wykłady będą tłumaczone symultanicznie na język polski i niemiecki:
1. Wtorek, 9.1.2018, godz. 16: Jak daleko dojedzie pociąg przemytniczy? Szara strefa między Calais, granicą polsko-niemiecką i Nowosybirskiem.
Małgorzata Irek, Oxford
Senatssaal, Główny budynek Viadriny, sala 109
Małgorzata Irek prowadzi badania nad nieoficjalnymi sieciami, które od czasu upadku „żelaznej kurtyny“ rozciągają się pomiędzy Berlinem i Warszawą. Prowadziła wywiady z pracującymi w pociągach sprzątaczkami, przemytnikami i ludźmi pracującymi na czarno. Jest socjolożką, antropolożką i filolożką, zajmuje się badaniem fenomenów społecznych w powiązaniu z szarą strefą gospodarki, nielegalnymi migracjami i nieoficjalnymi powiązaniami.
2. Wtorek, 9.1.2018, godz. 18: Architektura jako wyznacznik granicy. Dworce kolejowe w Zbąszynku i Zbąszyniu w latach dwudziestych XX wieku.
Werner Benecke, Uniwersytet Europejski Viadrina we Frankfurcie nad Odrą
Senatssaal, Główny budynek Viadriny, sala 109.
Granica wyznaczona po pierwszej wojnie światowej między Niemcami a odrodzonym państwem polskim przecięła wiele połączeń kolejowych. Dla przeprowadzania kontroli celnej potrzebne były nowe dworce kolejowe, a polscy i niemieccy kolejarze potrzebowali nowych osiedli. Wzniesione budynki stały się równocześnie wyznacznikami granicy.
Werner Benecke zajmuje się na Viadrinie badaniami nad historią Polski i Rosji w XIX i XX wieku oraz problematyką mniejszości.
3. Wtorek, 23.1.2018, godz. 18: „Zawrotny szał wypełnił przestrzeń”: Kolej jako strefa przejściowa w tekstach literackich XIX wieku.
Lars Wilhelmer, Senior Technical Writer/ Basler AG w Ahrensburgu
Senatssaal, Główny budynek Viadriny, sala 109
Historia kolei jest historią przemiany przestrzeni, którą twórcy epoki obserwują z zainteresowaniem i wyrażają literacko. Lars Wilhelmer bada techniki narracyjne w tekstach literackich XIX wieku na przykładzie nowel Maxa Marii von Webbera i Gerharta Hauptmanna.
Lars Wilhelmer studiował germanistykę, socjologię i dziennikarstwo. Jego rozprawa doktorska nosi tytuł „Pojęcia tranzytowe w literaturze. Kolej – hotel – port – lotnisko“.
4. Czwartek, 25.1.2018, godz. 16: Komunikacja i polityka. Tranzyt w stosunkach polsko-niemieckich w okresie międzywojennym.
Marcin Przegiętka, Instytut Pamięci Narodowej w Warszawie
Senatssaal, Główny budynek Viadriny, sala 109
Do dziś powtarzane są tezy niemieckiej propagandy okresu międzywojennego, zgodnie z którymi tak zwany „polski korytarz“ między Rzeszą Niemiecką a jej prowincją Prusy Wschodnie stanowił utrudnienie dla niemieckiej komunikacji pasażerskiej i towarowej. M. Przegiętka dowodzi w swoich pionierskich badaniach, że było wręcz przeciwnie, ponieważ polskie i niemieckie zarządy kolejowe oraz kolejarze zapewnili sprawną komunikację tranzytową.
Marcin Przegiętka od 2012 roku pracuje w Instytucie Pamięci Narodowej w Warszawie i zajmuje się historią Polski do 1945 roku. Publikuje również popularnonaukowe artykuły na temat historii kolei.
W ramach projektu powstanie następnie wystawa, która w maju 2018 zostanie zaprezentowana na Viadrinie oraz w Bibliotece Wojewódzkiej w Gorzowie Wielkopolskim.
Fot. zrzut ekranu https://www.europa-uni.de/pl/index.html
Dodaj komentarz