Droga, tematy, światy…

Czy w ogóle istnieje jakiś jeden świat, ten unus mundus, o którym marzyli filozofowie? Wielkie, neutralne i obiektywne uniwersum, w którym wszyscy mamy możliwość spotkać się i rozpoznać w sobie bliźniego. Czy może, żyjąc w jednej przestrzeni, w istocie żyjemy we własnych fantazmatach? – pyta Olga Tokarczuk, noblistka w dziedzinie literatury za 2018 rok.

Efekt Nobla opadł, a zakupione kilka miesięcy temu książki Tokarczuk odłożyliśmy na półkę. Może czas przymusowego pobytu w domu to dobry moment, by z dystansem i większą niż dotychczas uwagą przyjrzeć się twórczości pisarki? Moc literatury tworzonej przez Olgę Tokarczuk polega przede wszystkim na sile opowieści.  Krytyka już od czasów debiutu powieściowego w 1993 roku ma kłopot z klasyfikowaniem i opisywaniem twórczości autorki „Biegunów”. Pisano o realizmie magicznym, powieści psychologicznej, porzuceniu tradycyjnej narracji, literaturze środka czy tzw. małych ojczyzn.

1 kwietnia ukaże się nowy numer miesięcznika „Znak”, w którym opisujemy Duchowe światy Olgi Tokarczuk. W numerze zastanawiamy się: Jak przebiegała pisarska droga noblistki? Które tematy są dla niej najistotniejsze? W jaki sposób kreuje swoje duchowe światy? Co cenią w jej pisarstwie wydawcy, tłumaczki oraz literaturoznawczynie? Odpowiadają: Eliza Kącka, Anna Marchewka, Zbigniew Mikołejko, Antonia Lloyd-Jones, Daniel Kampa, Oksana Zabużko i Olga Tokarczuk.

W numerze także:

Tomáš Halík. Rozmowa i fragment autobiografii słynnego teologa

Nowa proza Joanny Rudniańskiej, autorki opowiadań RuRu

Wielkie pisarki, przyszłe noblistki: kim są i jak opisują świat

 

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*